...

تصمیم مهم اتحادیه اروپا در خصوص تعرفه خودروهای برقی چینی

تصمیم مهم اتحادیه اروپا در خصوص تعرفه خودروهای برقی چینی

تصمیم مهم اتحادیه اروپا در خصوص تعرفه خودروهای برقی چینی

نویسنده: پارس کیان

تاریخ بروزرسانی : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا تصمیم نهایی خود را در مورد اعمال تعرفه‌­های 36.3 درصدی بر روی خودروهای برقی چینی (EV) را تا پایان اکتبر خواهد گرفت. این تصمیم یکی از مهم­ترین پرونده‌­های تجاری اتحادیه اروپا علیه چین در بیش از یک دهه اخیر است. با این حال، خودروسازان و کشورها در مورد تأثیر بالقوه چنین تعرفه‌هایی بر صنعت اختلاف نظر دارند. بر اساس آمار و ارقام موجود، تعداد خودروهای برقی فروخته شده توسط برندهای چینی در سراسر اتحادیه اروپا از 0.4 درصد از کل بازار خودروهای برقی در سال 2019 به تقریباً 8 درصد در سال گذشته رسیده است.

خودروسازان آلمانی که حضور قابل توجهی در چین دارند، نگران هستند که تعرفه‌­ها به تجارت آنها آسیب برساند. صنعت خودروسازی آلمان از مازاد تجاری با چین سود می‌­برد و نمایندگان صنعت استدلال می­‌کنند که تعرفه‌­ها می‌­تواند این رابطه را تضعیف کند. در مقابل، خودروسازان ایتالیایی و فرانسوی باتوجه به حضور محدود در بازار چین، از تعرفه‌­ها حمایت بیشتری می­‌کنند و آن را برای حمایت از صنایع داخلی ضروری می­‌دانند. سایر شرکت‌ها، از جمله خودروسازان اروپایی که کارخانه‌هایی را در چین یا از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک کار می‌کنند نیز باید برای آوردن خودروهای الکتریکی به اتحادیه اروپا هزینه بیشتری بپردازند.

چین صادرات خودرو خود را در سطح جهانی گسترش داده است و تحلیلگران به حمایت قوی این کشور از تولیدکنندگان داخلی خود به عنوان یکی از دلایل مزیت رقابتی آن اشاره می­‌کنند. ویلیام راینش، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، خاطرنشان کرد که اقتصاد تحت کنترل دولت چین امکان سرمایه‌گذاری و تولید بیش از حد قابل توجهی را فراهم می‌کند که منجر به عرضه بیش از حد خودرو با قیمت‌های پایین‌تر می‌شود. مقامات اتحادیه اروپا می­‌گویند این افزایش واردات به دلیل «یارانه ناعادلانه» تقویت شده است که به خودروهای برقی ساخت چین امکان می­‌دهد با قیمت­های بسیار پایین­تری نسبت به خودروهای تولید شده در این اتحادیه به فروش برسند. به گفته Felipe Muñoz تحلیلگر ارشد JATO Dynamics، خودروسازان چینی می‌­توانند خودرویی با قیمت حدود 5،500 دلار تولید کنند. در حالیکه خودروسازان اروپایی با هزینه تولید نزدیک به 20،000 دلار برای تولید هر خودرو روبرو هستند. این شکاف قیمتی قابل توجه تا حدی به یارانه‌­های دولتی چین نسبت داده می شود. همچنین هزینه­‌های نیروی کار کمتر و زنجیره تامین خوب باتری‌های خودروهای الکتریکی به خودروسازان چینی مزیت قابل توجهی در بازار جهانی می­‌دهد.