...

آشنایی با اصول و مفاهیم سرمایه گذاری با لحاظ مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (قسمت دوم)

آشنایی با اصول و مفاهیم سرمایه گذاری با لحاظ مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (قسمت دوم)

آشنایی با اصول و مفاهیم سرمایه گذاری با لحاظ مسائل زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (قسمت دوم)

نویسنده: پارس کیان

تاریخ بروزرسانی : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا سرمایه گذاری ESG اهمیت دارد و چگونه کار می‌کند؟

امروزه رفتار مشتریان، سرمایه گذاران و بسیاری از تامین کنندگان مواد اولیه جهت تمرکز بر روی شیوه‌های پایدارتر تغییر کرده است. عموم مردم در جوامع به طور فزاینده‌ای به دنبال بازیافت، به حداقل رساندن ضایعات و انتخاب سبزتر برای محصولات و پاداش دادن به مشاغلی هستند که مسئولانه عمل می‌کنند. در سرمایه گذاری ESG، این اهداف همچنین بر تصمیم گیری در مورد انتخاب‌های سرمایه گذاری تأثیر می‌گذارد.

امروزه اغلب، هم سرمایه گذاران فردی و هم سرمایه گذاران نهادی که مسائل ESG را در نظر می‌گیرند، می خواهند از پول خود برای حمایت از شرکت‌هایی استفاده کنند که با ارزش‌های خودشان در زمینه پایداری زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی هماهنگ هستند. علاوه بر این، چنین شرکت‌هایی به دلیل هزینه‌های کمتر، کاهش ریسک‌های تجاری و فرصت‌های بازاریابی جدید، می‌توانند عملکرد مالی بلندمدت بهتری نسبت به سایر سازمان‌ها داشته باشند که به طور بالقوه منجر به عملکرد بهتر آنها در بازار سهام می‌شود. در نتیجه سرمایه گذاری مبتنی بر ESG رشد زیادی داشته است.

این فرآیند شامل چندین مرحله برای ارائه داده‌های مربوط به ESG به سرمایه گذاران است. در ابتدا شرکت‌ها از معیارهای داخلی ESG پیروی می‌کنند که می‌تواند از سازمانی به سازمان دیگر بر اساس صنعت، آرایش تجاری و اولویت‌های شرکت متفاوت باشد. سپس آنها می‌توانند از چارچوب‌های مختلف گزارش ESG برای مستندسازی و انتشار نتایج استفاده کنند. در مرحله بعد، آژانس‌های مختلف رتبه بندی ESG، گزارش‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و امتیازات ESG را به شرکت ها اعطا می‌کنند. سرمایه گذاران ESG می‌توانند تمام این اطلاعات را در تصمیمات سرمایه گذاری خود لحاظ کنند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر ESG از این جهت غیرسنتّی هستند که بر موارد زیر تمرکز دارند:

  • نظارت بر عملکرد شرکت‌ها برای ارزیابی پایداری کسب و کار.
  • نگاهی بلند مدت که می‌تواند به بهبود ثبات مالی شرکت‌ها کمک کند.
  • سرمایه گذاری در شرکت ها یا صنایعی که معیارهای خاص مبتنی بر ESG را برآورده می کنند.

 

مزایا و معایب ESG

مزایای سرمایه‌گذاری مبتنی بر ESG برای سرمایه گذاران و شرکت ها شامل موارد زیر است:

بازده سرمایه گذاری و پایداری می‌توانند با هم ترکیب شوند. بر اساس داده‌های عملکرد ۲۰۲۲ مورنینگ استار (شرکت تحقیقاتی، مدیریت و فناوری سرمایه‌گذاری)، صندوق‌های پایداری می‌توانند بازدهی مشابه یا بهتر در مقایسه با صندوق‌های سنتّی داشته باشند.

ESG می تواند مشتریان جدیدی را برای رشد بیشتر جذب کند. مصرف کنندگان و مشتریان تجاری که ملاحظات ESG را در تصمیمات خرید خود لحاظ می‌کنند، احتمالاً به دنبال محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شرکت‌هایی هستند که بر ESG متمرکز هستند.

سرمایه گذاری ESG شرکت‌ها را به تصمیم گیری‌های مثبت سرمایه گذاری دیگر سوق می‌دهد. سازمان‌هایی با اقدامات مبتنی بر ESG تمایل دارند بر طیف وسیعی از مسائل زیست محیطی و شیوه‌های اخلاقی تمرکز کنند. به عنوان مثال، سیستم حسابداری موسوم به Tripple Bottom Line (BTL) که مبتنی بر ملاحظات ESG است، می تواند برای اندازه گیری ارزش کلی اقتصادی که یک سازمان ایجاد می‌کند و تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی آن شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

ESG به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارکنان با کیفیت بالا را جذب و حفظ کنند. این موضوع می‌تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد و بهره‌وری کلی را با دادن حس هدف به کارمندان افزایش دهد.

ESG می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. هنگامی که شیوه‌های ESG در ساختار یک سازمان گنجانده می‌شود، هزینه‌های عملیاتی، صورتحساب‌های انرژی و سایر هزینه ها را می توان در طول زمان کاهش داد.

 

معایب بالقوه ESG نیز شامل موارد زیر است:

 

ESG از رویکرد "به یک اندازه مناسب برای همه" پیروی نمی‌کند. رویکرد ESG جهانشمول نیست یعنی یک متد که برای یک شرکت کار می‌کند ممکن است برای شرکت دیگری کارساز نباشد. نیاز به ترکیب تلاش‌های ESG در شیوه‌های تجاری روزمره و استراتژی‌های بلندمدت، اغلب پیچیدگی‌های بیشتری را اضافه می‌کند.

استراتژی‌های ESG که معتبر نیستند می‌توانند نتیجه عکس داشته باشند. سازمان‌هایی که به طور متناقض بر ESG تمرکز می‌کنند و از آن به عنوان یک ترفند برندسازی استفاده می‌کنند یا آن را از استراتژی تجاری خود جدا می‌کنند، احتمالاً موفق نخواهند بود. برای مثال، شرکتی که درگیر شستشوی سبز[1] است (اصطلاحی برای ادعاهای نادرست یا گمراه کننده در مورد اقدامات زیست محیطی) ممکن است با واکنش شدید مشتری روبرو شود که بر درآمد و ارزش سهام آن تأثیر می گذارد.

عملکرد قوی بازار سهام در سرمایه گذاری مبتنی بر ESG تضمین نمی‌شود. در حالی که داستان‌های موفقیت آمیزی وجود دارد، اما تمرکز بر ESG عملکرد قوی سهام یک شرکت را تضمین نمی‌کند. علاوه بر سایر عوامل داخلی، تغییرات در شرایط بازار، روند کسب و کار و اقتصاد کلان می‌توانند بر عملکرد شرکت‌ها و صندوق‌های ESG تأثیر منفی بگذارند.

ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع می تواند دشوار باشد. برای سرمایه‌گذارانی که بر استراتژی سرمایه‌گذاری مبتنی بر ESG متمرکز هستند، ممکن است ایجاد یک سبد متوازن که با اهداف بلندمدت همسو باشد دشوارتر باشد.

گزارش عملکرد دقیق در معیارهای مختلف ESG می‌تواند چالش برانگیز باشد. بیشتر عوامل ESG مستقیماً با داده‌های مالی مرتبط نیستند و در نتیجه، تلاش بیشتری برای ارائه نتایج عملکرد ملموس انجام می‌شود. علاوه بر این، شکاف‌های دانش بین اطلاعات ESG و زنجیره تامین وجود دارد زیرا استانداردها و چارچوب‌های گزارش دهی به طور مداوم اعمال نمی‌شوند.

 

 

[1] Green washing

جستجو

دسته بندی ها