...

رتبه‌­بندی تحلیلگر مورنینگ ­استار برای صندوق­‌های سرمایه‌گذاری

رتبه‌­بندی تحلیلگر مورنینگ ­استار برای صندوق­‌های سرمایه‌گذاری

رتبه‌­بندی تحلیلگر مورنینگ ­استار برای صندوق­‌های سرمایه‌گذاری

نویسنده: پارس کیان

تاریخ بروزرسانی : شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳

رتبه‌­بندی تحلیلگر مورنینگ ­استار برای صندوق­‌ها (Morningstar Analyst Rating for Funds) یک ابزار شناخته شده جهانی است که برای ارزیابی عملکرد بلندمدت بالقوه صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری مشترک و ETFها طراحی شده است. برخلاف سیستم‌های گذشته‌­نگر، رتبه‌بندی تحلیل‌گر مورنینگ استار تحلیل‌های آینده‌نگری را بر اساس بررسی جامع جنبه‌های کمی و کیفی یک صندوق ارائه می‌­دهد. هدف این سیستم ارزیابی توانایی عملکرد یک صندوق نسبت به گروه همتایان در بلندمدت است.

برخلاف رتبه‌بندی معروف مورنینگ‌استار (اغلب به آن «رتبه‌بندی ستاره‌­ای» گفته می‌شود) که 1 تا 5 ستاره را بر اساس عملکرد تعدیل‌شده بر مبنای ریسک گذشته نسبت به همتایان را به هر صندوق اختصاص می‌دهد، رتبه‌­بندی تحلیلگر مورنینگ استار این کار را بر اساس یک مقیاس پنج طبقه‌ای انجام می‌­دهد: رتبه­ طلا، نقره، برنز، خنثی و منفی. سه رتبه برتر (طلا، نقره و برنز) نشان­دهنده اعتقاد تحلیلگران به عملکرد بهتر صندوق در یک چرخه کامل بازار است. رتبه خنثی نشان‌دهنده عدم اعتماد به توانایی صندوق برای عملکرد بهتر است، در حالی که رتبه منفی نشان‌دهنده این باور است که صندوق عملکرد خوبی ندارد. تحلیلگران مورنینگ استار هنگام تخصیص این رتبه‌بندی از یک رویکرد پنج­‌بخشی به شرح زیر استفاده می‌کنند:

1. فرآیند (process): این عامل، کیفیت و ثبات رویکرد سرمایه­‌گذاری صندوق را ارزیابی می­‌کند. 2. عملکرد (performance): در اینجا عملکرد تاریخی ملاک محاسبه نیست بلکه تحلیلگران میزان عملکرد صندوق در محیط­‌های مختلف بازار و ثبات آن را در تحقق اهداف اعلام شده، ارزیابی می­‌کنند. 3. افراد (people): این عامل به تجربه، تخصص و سابقه تیم مدیریت صندوق می­‌پردازد. 4. ساختار سهامداری (parent): سهامدار اصلی صندوق، منعکس­‌کننده فرهنگ صندوق است. 5. کارمزدها (price): کارمزد صندوق عامل مهمی است، زیرا کارمزدهای کمتر می‌­تواند به افزایش بازده سرمایه‌­گذار در بلندمدت کمک کند.