...

هوش مصنوعی عاملی به عنوان سومین موج هوش مصنوعی

هوش مصنوعی عاملی به عنوان سومین موج هوش مصنوعی

هوش مصنوعی عاملی به عنوان سومین موج هوش مصنوعی

نویسنده: پارس کیان

تاریخ بروزرسانی : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

در حالی که هوش مصنوعی وارد سومین موج تحول‌آفرین خود می‌شود، «هوش مصنوعی عاملی» (agentic AI) با معرفی عوامل هوش مصنوعی که قادر به انجام وظایف پیچیده به طور مستقل هستند، نوید انقلابی در نحوه عملکرد کسب‌وکارها را می‌دهد. نسخه‌­های قبلی هوش مصنوعی بر پیش‌بینی یا تولید محتوا متمرکز بودند، اما اکنون شاهد ظهور چیزی بسیار پیچیده‌تر هستیم: عوامل هوش مصنوعی که می‌توانند به طور مستقل وظایف پیچیده را انجام دهند و تصمیم بگیرند. این موج سوم هوش مصنوعی که به «هوش مصنوعی عاملی» معروف است، نشان‌­دهنده یک تغییر اساسی در نحوه تفکر و تعامل ما با هوش مصنوعی در محل کار است.

بنا به گفته سیلویو ساوارس، معاون اجرایی و دانشمند ارشد تحقیقات هوش مصنوعی Salesforce، موج اول هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده بود. این موج اولیه به کسب‌وکارها امکان پیش‌بینی روندها و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می­داد. موج دوم، هوش مصنوعی مولد (generative AI) را برای ما به ارمغان آورد، که ما آن را به عنوان توانایی تولید محتوا و اجازه مکالمه با انسان توصیف می­‌کنیم. اکنون، ما در حال ورود به موج سوم با عنوان هوش مصنوعی عاملی هستیم که در آن سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به طور مستقل وظایف را اجرا کنند و با سایر عوامل هوش مصنوعی تعامل داشته باشند.

برخلاف نسخه­‌های سنتی هوش مصنوعی، این نسخه جدید هوش مصنوعی فقط به درخواست‌ها پاسخ نمی‌دهد یا محتوا تولید نمی‌کند، بلکه در حال انجام اقدام عملی است. آنها می‌­توانند با عوامل دیگر تعامل داشته باشند، در چارچوب پارامترهای تعریف شده تصمیم بگیرند و بدون نظارت دائمی انسان، وظایف پیچیده را اجرا کنند. ما اکنون در حال حرکت به سمت استفاده از هوش مصنوعی ژنتیکی برای خودکارسازی کل وظایف و انجام اقدامات از جانب خود هستیم.

محل کاری را تصور کنید که در آن عوامل هوش مصنوعی در نقش­‌های مختلف - از خدمات مشتری گرفته تا توسعه فروش و فراتر از آن- تخصص دارند. آینده­ای نزدیک را در نظر بگیرید که در آن نماینده هوش مصنوعی شخصی شما با یک عامل هوش مصنوعی در یک شرکت اجاره خودرو تماس می­گیرد تا بر اساس اولویت­ها و برنامه زمانی شما بهترین معامله را انجام دهد. در مراقبت‌های بهداشتی، نمایندگان تخصصی می‌توانند خلاصه‌ای از داروها را برای بیمار ایجاد کنند. همچنین در امور مالی نیز نمایندگان هوش مصنوعی ممکن است به حل اختلافات و دعاوی بیمه رسیدگی کنند. قدرت واقعی در این است که چگونه این عوامل می‌­توانند با هم کار کنند.