...

آیا اقتصاد آلمان در حال ورود به بحران است؟

آیا اقتصاد آلمان در حال ورود به بحران است؟

آیا اقتصاد آلمان در حال ورود به بحران است؟

نویسنده: پارس کیان

تاریخ بروزرسانی : چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

فولکس واگن برای اولین بار در تاریخ 87 ساله خودش در نظر دارد کارخانه­‌های خود را در آلمان تعطیل کند، جایی که حدود 300،000 نفر در آن مشغول به کار هستند، زیرا این شرکت تلاش می‌کند تا حدود 10 میلیارد یورو در هزینه­‌های خود صرفه‌­جویی کند. الیور بلوم، مدیرعامل فولکس‌واگن در بیانیه‌ای از کاهش نفوذ صنعتی آلمان و تأثیر آن بر شرکت خودش انتقاد کرد. ایشان دلیل این انتقاد را به استقبال کم از خودروهای الکتریکی، کاهش تقاضای مصرف‌کننده و تهدید خودروهای برقی ارزان چینی نسبت دادند. ایشان بیان داشتند که شرایط محیط اقتصادی خیلی سخت‌ شده است و بازیگران جدید به اروپا فشار می‌آورند. آلمان به‌عنوان یک مکان تولیدی از نظر رقابت‌پذیری عقب افتاده است.

بخش تولید آلمان از اوایل سال 2022 به دلیل از دست دادن انرژی ارزان روسیه به دنبال تهاجم این کشور به اوکراین، کاهش تقاضا در بازار اصلی صادراتی چین و کاهش اعتماد مصرف­کنندگان به کشور، در رکود قرار گرفته است. در ماه آگوست، شاخص PMI تولیدی آلمان که بیش از دو سال است رشدی را تجربه نکرده است، به پایین‌ترین سطح پنج ماهه خود یعنی 42.4 سقوط کرد که در تضاد با افزایش تولید جهانی است.

به طور معمول، طی 30 سال گذشته، صنعت توانسته است حداکثر ظرف 20 ماه پس از شروع رکود، بهبود یابد. اما این بار، همه چیز متفاوت است و به نظر می­‌رسد چین مقصر اصلی باشد. این کشور در حال افزایش سهم خود در تجارت است و با شرکت‌های صنعتی آلمان نه تنها در چین، بلکه در آلمان و سایر بازارهای کلیدی به خصوص در بخش‌های خودروسازی و مهندسی مکانیک، رقابت می‌کند.

شرکت‌های آلمانی مدتی است که به هشدارها توجه می‌کنند و احساس می‌کنند که رکود فعلی این کشور می‌تواند نشان‌دهنده شروع یک روند بلندمدت باشد. سال گذشته، شرکت‌های آلمانی 15.7 میلیارد دلار پروژه‌های سرمایه‌ای را وارد ایالات متحده کردند و از چین و کشور خود دور شدند. در سال 2022، این رقم فقط 5.9 میلیارد دلار بود. سایر شرکت‌های بین‌المللی که میلیاردها دلار در آلمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز به فکر فرو رفته­اند. به عنوان مثال شرکت اینتل در حال بررسی گزینه­های دیگر است. رویترز گزارش داده است که اینتل پروژه کارخانه 30 میلیارد یورویی (33 میلیارد دلاری) خود در شهر ماگدبورگ آلمان شرقی را متوقف خواهد کرد زیرا این سازنده نیمه‌­رسانا به دنبال صرفه­جویی در هزینه است.

منبع: fortune