تصمیم مهم اتحادیه اروپا در خصوص تعرفه خودروهای برقی چینی
نویسنده: پارس کیان
تاریخ بروزرسانی : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳
اتحادیه اروپا تصمیم نهایی خود را در مورد اعمال تعرفههای 36.3 درصدی بر روی خودروهای برقی چینی (EV) را تا پایان اکتبر خواهد گرفت. این تصمیم یکی از مهمترین پروندههای تجاری اتحادیه اروپا علیه چین در بیش از یک دهه اخیر است. با این حال، خودروسازان و کشورها در مورد تأثیر بالقوه چنین تعرفههایی بر صنعت اختلاف نظر دارند. بر اساس آمار و ارقام موجود، تعداد خودروهای برقی فروخته شده توسط برندهای چینی در سراسر اتحادیه اروپا از 0.4 درصد از کل بازار خودروهای برقی در سال 2019 به تقریباً 8 درصد در سال گذشته رسیده است.
خودروسازان آلمانی که حضور قابل توجهی در چین دارند، نگران هستند که تعرفهها به تجارت آنها آسیب برساند. صنعت خودروسازی آلمان از مازاد تجاری با چین سود میبرد و نمایندگان صنعت استدلال میکنند که تعرفهها میتواند این رابطه را تضعیف کند. در مقابل، خودروسازان ایتالیایی و فرانسوی باتوجه به حضور محدود در بازار چین، از تعرفهها حمایت بیشتری میکنند و آن را برای حمایت از صنایع داخلی ضروری میدانند. سایر شرکتها، از جمله خودروسازان اروپایی که کارخانههایی را در چین یا از طریق سرمایهگذاریهای مشترک کار میکنند نیز باید برای آوردن خودروهای الکتریکی به اتحادیه اروپا هزینه بیشتری بپردازند.
چین صادرات خودرو خود را در سطح جهانی گسترش داده است و تحلیلگران به حمایت قوی این کشور از تولیدکنندگان داخلی خود به عنوان یکی از دلایل مزیت رقابتی آن اشاره میکنند. ویلیام راینش، مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی، خاطرنشان کرد که اقتصاد تحت کنترل دولت چین امکان سرمایهگذاری و تولید بیش از حد قابل توجهی را فراهم میکند که منجر به عرضه بیش از حد خودرو با قیمتهای پایینتر میشود. مقامات اتحادیه اروپا میگویند این افزایش واردات به دلیل «یارانه ناعادلانه» تقویت شده است که به خودروهای برقی ساخت چین امکان میدهد با قیمتهای بسیار پایینتری نسبت به خودروهای تولید شده در این اتحادیه به فروش برسند. به گفته Felipe Muñoz تحلیلگر ارشد JATO Dynamics، خودروسازان چینی میتوانند خودرویی با قیمت حدود 5،500 دلار تولید کنند. در حالیکه خودروسازان اروپایی با هزینه تولید نزدیک به 20،000 دلار برای تولید هر خودرو روبرو هستند. این شکاف قیمتی قابل توجه تا حدی به یارانههای دولتی چین نسبت داده می شود. همچنین هزینههای نیروی کار کمتر و زنجیره تامین خوب باتریهای خودروهای الکتریکی به خودروسازان چینی مزیت قابل توجهی در بازار جهانی میدهد.